Publikum je alfou a omegou
veškerého bigbítového konání – pro publikum se Máničky lopotí ve zkušebně, pro
publikum vymýšlejí nové písně, pro publikum hrají. A samozřejmě mají publikum
rády, stejně tak mají rády jeho kladná hodnocení předvedené show (ta záporná
Máničky opomíjejí s konstatováním, že dotyčný kritik je blb a nerozumí
tomu).
Když Máničky vyjíždějí na
kšeft, trnou v blaženém očekávání, v jakém počtu se diváci sejdou. Po
cestě Máničky debatují o faktorech, které mohou kvantitu publika ovlivnit,
často zároveň s tím tipují počet diváků na večerní tancovačce. Někdy to
samozřejmě vede ke zklamání, to když je účast slabá a ještě k tomu vlažná
a netaneční. I tak se ovšem Máničky snaží předvést výkon, za který je i ta hrstka
zúčastněných pochválí. Na vrcholu blaha se pak Máničky nacházejí
v případech, kdy se dostaví tzv. „plný dům“, parket se naplní
s prvním úderem Máničky bubenice a diváci ještě dlouho po doznění
posledního tónu vyžadují přídavek.
Spolu s tím, jak
pomyslná (a diskutabilní) sláva souboru roste, vídají Máničky na zábavách
některé diváky opakovaně. S většinou z nich se postupem času seznámí,
pauzy mezi hraním pak občasně tráví v rozhovoru s těmito příznivci –
jejich opakovaná účast na bigbítu je neklamnou známkou, že se jim konání
Mániček zamlouvá. Takové diváky mají Máničky obzvláště v oblibě a jejich
přízně si náležitě považují. Co se bigbítu týče, není pro Máničky nic
příjemnějšího, než mezi zvukovou zkouškou a začátkem vystoupení sledovat
přicházející publikum, tedy v případě jeho hojnosti, sem tam pak prohodit letmý
pozdrav nebo mávnout na někoho z těch známých. Pravým protipólem jsou pak
chvíle, kdy se začátek tancovačky nezadržitelně blíží a sál zatím téměř zeje
prázdnotou – Máničky snad každou minutu kontrolují hodinky a vzájemně se
ujišťují, že se to určitě sejde.
Bigbít se bez publika dělat
nedá, ostatně jako jakákoli jiná forma kulturní (či nekulturní) prezentace.
Máničky to vědí, považují proto za velké štěstí, že zrovna jejich kapela se
hřeje v divácké přízni a chvíle, kdy je tato slabší, snaží se překonat
ještě usilovnější snahou jak na podiu, tak mimo něj. Publikum je totiž skutečně
alfou a omegou veškerého bigbítového konání.
Každá bigbítová kapela
má jiná očekávání co se počtu na zábavu dorazivších diváků týče. U nás
v souboru považujeme sedmdesát diváků za návštěvu slušnou, všechny cifry
nad sto za návštěvu hezkou a všechny cifry nad sto padesát za návštěvu
výbornou. K měření kvantity publika používáme tzv. konstantu návštěvnosti,
kterou zpěvák našeho tělesa stanovil na dvasta (ano, přesně v tomto znění)
– dostaví-li se tedy na tancovačku sto diváků, definujeme to jako polovinu
z dvasta... I podobné kraviny jsou nedílnou součástí bigbítového života...
Žádné komentáře:
Okomentovat